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Das Banner der Rhetos-Website: zwei griechische Denker betrachten ein physikalisches Universum um sie herum.

Wahrheitskriterien

Beispiele, nach Wissenschaftsdisziplinen

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Basiswissen


Unterschiedliche Wissenschaftsdisziplinen verwenden verschiedene Kriterien um die Brauchbarkeit einer Theorie zu bewerten. Hier stehen einige Beispiele dazu.

Wissenschaft allgemein


  • Die innere Widerspruchsfreiheit des Gedankengebäudes

Aussagenklogik


  • Aus einer Aussage folgt zwingend eine andere.
  • Es ist uneherblich, ob die erste Aussage wahr ist.

Gleichungslehre


  • Bei Gleichungen heißt wahr: links und rechts steht derselbe Zahlenwert ↗

Physik


  • Aussagen müssen zukünftige Ereignisse vorhersagen können[1].
  • Zu zukünftigen Ereignissen zählen auch Messerergebnisse.

Chemie


  • Wie die Physik ist die Chemie auch eine Erfahrungswissenschaft.
  • Wahrheitskriterium ist also auch hier: die Vorhersagbarkeit

Jura


  • Widerspruchsfreiheit zu bestehenden Gesetzen
  • Zum Teil auch: Sitte und Gewohnheit

Ingenieurwissenschaften


  • Die Bewährung im Alltag des Nützlichen.
  • Was funktioniert wird akzeptiert.

Demokratie


  • Mehrheitsentscheidungen oder ...
  • geregelte institutionelle Abläufe

Theologie


  • Zumindest in der katholischen Theologie:
  • Übereinstimmung mit der Bibel und dem Dogma.

Aufklärung


  • Mit der Vernunft lässt sich alles bestens regeln.
  • Das gilt vor allem für soziale, gesellschaftliche Fragen.

Pragmatismus


  • Nur was nützlich ist, kann auch wahr oder interessant sein.

Fußnoten


  • [1] Der Physiker und Nobelpreisträger Richard Feynman (1918 bis 1988) betonte immer wieder, dass die Vorhersagbarkeit das wesentliche Wahrheitskriterium der Physik ist: "Wir Physiker müssen uns mit diesem Problem herumschlagen, daß es nicht darauf ankommt, ob uns eine Theorie paßt oder nicht. Sondern darauf ob die Theorie Vorhersagen erlaubt, die mit dem Experiment übereinstimmen. Es geht nicht darum, ob eine Theorie philosophisch bestrickend oder leicht zu verstehen ist oder dem gesunden Menschenverstand von A bis Z einleuchtet." In: QED: Die seltsame Theorie des Lichts und der Materie. Piper Verlag. 1. Auflage 1992. ISBN: 3-492-21562-9. Siehe auch QED (Feynman) ↗
  • [2] Ist die Vorstellbarkeit, die Fähigkeit von Menschen gedacht werden zu können ein Kriterium für Wahrheit? Der US-amerikanische Dichter und Schriftsteller Edgar Allan Poe (1809 bis 1849) thematisiert in seiner satirischen Kurzgeschichte "Eureka" die Frage, ob die menschliche Unfähigkeit, sich etwas gedanklich vorstellen zu können gleichzeitig auch ein Kriterium für objekte Wahrheit sein kann. Er tut dies am Beispiel des Satzes von ausgeschlossenen Dritten: Kann etwas ein Baum und gleichzeitig kein Baum sein? Im Original: "We will select for investigation no common-place axiom — no axiom of what, not the less preposterously because only impliedly, he terms his secondary class — as if a positive truth by definition could be either more or less positively a truth: — we will select, I say, no axiom of an unquestionability so questionable as is to be found in Euclid. We will not talk, for example, about such propositions as that two straight lines cannot enclose a space, or that the whole is greater than any one of its parts. We will afford the logician every advantage. We will come at once to a proposition which he regards as the acme of the unquestionable — as the quintessence of axiomatic undeniability. Here it is: — ‘Contradictions cannot both be true — that is, cannot cöexist in nature.’ Here Mr. Mill means, for instance, — and I give the most forcible instance conceivable — that a tree must be either a tree or not a tree — that it cannot be at the same time a tree and not a tree: — all which is quite reasonable of itself and will answer remarkably well as an axiom, until we bring it into collation with an axiom insisted upon a few pages before — in other words — words which I have previously employed — until we test it by the logic of its own propounder. ‘A tree,’ Mr. Mill asserts, ‘must be either a tree or not a tree.’ Very well: — and now let me ask him, why. To this little query there is but one response: — I defy any man living to invent a second. The sole answer is this: — ‘Because we find it impossible to conceive that a tree can be any thing else than a tree or not a tree.’ This, I repeat, is Mr. Mill's sole answer: — he will not pretend to suggest another: — and yet, by his own showing, his answer is clearly no answer at all; for has he not already required us to admit, as an axiom, that ability or inability to conceive is in no case to be taken as a criterion of axiomatic truth? Thus all — absolutely all his argumentation is at sea without a rudder. Let it not be urged that an exception from the general rule is to be made, in cases where the ‘impossibility to conceive’ is so peculiarly great as when we are called upon to conceive a tree both a tree and not a tree. Let no attempt, I say, be made at urging this sotticism; for, in the first place, there are no degrees of ‘impossibility,’ and thus no one impossible conception can be more peculiarly impossible than another impossible conception: — in the second place, Mr. Mill himself, no doubt after thorough deliberation, has most distinctly, and most rationally, excluded all opportunity for exception, by the emphasis of his proposition, that, in no case, is ability or inability to conceive, to be taken as a criterion of axiomatic truth: — in the third place, even were exceptions admissible at all, it remains to be shown how any exception is admissible here. That a tree can be both a tree and not a tree, is an idea which the angels, or the devils, may entertain, and which no doubt many an earthly Bedlamite, or Transcendentalist, does." In: Edgar Allan Poe: Eureka: An Essay on the Material and Spiritual Universe. 1848. Übersetzt ins Deutsche von: Heinz Janisch als Eureka. Ein Prosagedicht. Insel Verlag 1994. Siehe auch Satz vom ausgeschlossenen Dritten ↗
  • [3] Edgar Allan Poe, 1848: "By the bye, my dear friend, is it not an evidence of the mental slavery entailed upon those bigoted people by their Hogs and Rams, that in spite of the eternal prating of their savans about roads to Truth, none of them fell, even by accident, into what we now so distinctly perceive to be the broadest, the straightest and most available of all mere roads — the great thoroughfare — the majestic highway of the Consistent? Is it not wonderful that they should have failed to deduce from the works of God the vitally momentous consideration that a perfect consistency can be nothing but an absolute truth? How plain — how rapid our progress since the late announcement of this proposition! By its means, investigation has been taken out of [page 19:] the hands of the ground-moles, and given as a duty, rather than as a task, to the true — to the only true thinkers — to the generally-educated men of ardent imagination. These latter — our Keplers — our Laplaces — ‘speculate’ — ‘theorize’ — these are the terms — can you not fancy the shout of scorn with which they would be received by our progenitors, were it possible for them to be looking over my shoulders as I write? The Keplers, I repeat, speculate — theorize — and their theories are merely corrected — reduced — sifted — cleared, little by little, of their chaff of inconsistency — until at length there stands apparent an unencumbered Consistency — a consistency which the most stolid admit — because it is a consistency — to be an absolute and unquestionable Truth." In: Edgar Allan Poe: Eureka: An Essay on the Material and Spiritual Universe. 1848. Übersetzt ins Deutsche von: Heinz Janisch als Eureka. Ein Prosagedicht. Insel Verlag 1994. Siehe auch Satz vom ausgeschlossenen Dritten ↗

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